tirsdag 22. februar 2011

Tutorial, syveiledning: Slik syr jeg toalettmapper m/kort glidelås




Jeg har strevd fælt med å sy i glidelås, og det er ikke rart. På Timotei sine sider fant jeg feilen jeg har gjort: Jeg har strevd fordi jeg har brukt alt for korte glidelås (Timotei anbefaler nemlig å bruke laaange glidelås..!) Jeg har uansett et lite lager med korte glidelås som jeg skulle ha brukt opp, og etter å ha fundert over saken kom jeg på en metode som jeg var spent på å prøve. Og den fungerte!


Jeg har nå sydd så mange sminkepunger og toalettmapper at det blir litt som å lage vaffelrøre; jeg tar sånn cirka av ditt og cirka av datt. Du skal nå få en veiledning med eksakte mål, og en lur måte å få sydd i de små glidelåsene pent og uten for mye plunder.

Småting som dette syr jeg med ganske lite sømrom, d.v.s. ca. 0,4 - 0,5 cm.         



Jeg quilter et stykke hvor jeg tar utgangspunkt i lengden jeg har på glidelåset. Renskjær stykket etter at du er ferdig å quilte. Sømbeskrivelsen viser målene for den største sminkepungen, og nederst får du målene på den minste.

Her er glidelåset 14 cm. Stykket jeg quilter er på 17 x 36 cm.



Jeg skråner kantene på kortsidene svakt (2 cm. ned på siden). Dette for å lage en buet kant øverst. Etter at du har klippet av det ene hjørnet bretter du stykket dobbelt og klipper likt på den andre siden o.s.v. helt til kantene er likt på alle kortsider. Her kan det være lurt å klippe til i papir så kan du bruke malen mange ganger (se foto to hakk over. Denne malen bruker jeg for å skråne stoffstykket på flere forskjellige størrelser ved at jeg legger den helt ute i kanten på det quiltede stykket.)




Jeg synes det er best å klippe ut kantene som blir sidene i bunnen. Det gjør det lettere å sy sømmene likt sammen.
Finn midten: Mål 3 x 3 på hver side av midten og klipp ut (en bit som altså blir 3 x 6 cm) på hver side (se bildet). Også her kan det være lurt å lage en papirmal.

Deretter kaster jeg over alle fire kortsidene. Vil du gjøre det veldig pent også innvendig kan du også her sy med remsen (se foto og tekst ett hakk under) når du syr sidesømmene. Remsen brettes i såfall over sårkantene og sys til for hånd. Det er da ikke nødvendig å kaste over sømmene. Jeg gidder ikke å sy remse i sidesømmene annet enn hvis den skal være ekstra fin (hvis det finnes quiltepoliti så får de bare komme å ta meg!)




Jeg skjærer en fem cm. bred stoffremse i stoffets hele bredde. Det som blir til overs kan jo brukes til noe annet siden. Den brettes dobbelt (altså til 2,5 cm) og strykes. Denne, heretter kalt, remsen, får du bruk for til flere operasjoner underveis.

Lukkekant: Remsen sys på hver av de buede kortsidene (her som glidelåset snart skal sys på.) Legg remsen mot rettsiden med sårkant mot sårkant og sy en maskinsøm. Her bruker jeg et sømmonn på 0,6 - 0,7 cm.



Brett mot vrangen og sy kanten for hånd på baksiden (det er faktisk fort gjort..) 



HER KOMMER DET GENIALE: Jeg deler stykket i to slik at det går lekende lett å sy i glidelåset!


(Jeg pleier også å sy i en hempe. Det er praktisk å kunne henge opp sminkepungen. Mål: 2,5 x 6 cm. Brett sårkantene inn og sy sammen med en stikning.)




Nå kan jeg altså sy i glidelåset uten problemer. Jeg skifter til glidelåsfoten og syr to stikninger på hver side.




Nå kan for- og bakstykket sys sammen igjen. Sy en remse med i sømmen (alle sårkatene mot hverandre).



Brett kanten over sårkantene og sy den til for hånd (også denne gang: Det er fort gjort.)


Nå kan den sys sammen i sidene. Husk å sy hempa inn i ene siden.  




Det er klart for å sy sammen bunnen. Sy også her med remsa. La den stikke ut ca. 1 cm på hver side. Denne bretter du inn og syr inn for hånd (dette for å slippe sårkant). Gjør det samme på begge sider.




Brett remsene over sårkantene og sy for hånd.


Slik blir bunnen seende ut - her med et kattehår stikkende ut. Det setter en spiss på det hele...



Og her er sminkepungen ferdig.

Ferdige mål:
Høyde: 14 cm. Bredde: 15 cm.

På denne måten kan du sy sminkepunger og toalettmapper i forskjellige størrelser. Det kan være lurt å sy etter et av disse målene først, og deretter eksprimentere litt med høyde, dybde og bredde når du blir tryggere på fremgangsmåten.


Den lille sminkepungen:

Glidelås 12 cm.
Quiltet stykke: 14 x 26 cm.
Bunnstykket som er klippet ut: 2 x 5 cm.
5 cm. bred remse så lang som du trenger (har du lite stoff kan du jo måle sånn ca. hvor mye du trenger, ellers kan du jo gjøre som meg: Skjær i hele stoffets bredde og du får noe til overs.) Denne brettes dobbelt.

Ferdige mål: Bredde: 12 cm, høyde: 11 cm.


Hvis du har lyst til å se flere av sminkepungene jeg har laget kan du se her og her og her.


Lykke til, og jeg blir glad for å få tilbakemeldinger enten du prøver deg, har spørsmål eller synspunkter av noe slag.



Flere syveildninger finner du her.


11 kommentarer:

AnneH sa...

Åhh, så flott forklaring du har laget. Den skal jeg ta fram igjen når jeg skal sy sminkepung. Veldig lett å forstå med flotte bilder. (Jeg skjønte det iallefall da jeg leste det ; ) )

Elisabeth Solum sa...

Nydelige sminkepunger i delikate farger! Søtt med hjerteknapp og silkebånd i glidlåsene. Synes også at fòrstoffet med figurer var utrolig fint .. :)
Veiledningen så jo bare superfin ut, den skal jeg teste ut snart ... :) Kjempefine bilder!
Du har klart det igjen!
Klem

Timotei sa...

Genialt!
Likte spesielt godt at du deler bunnen. Da blir det jo mye enklere når du skal sy i glidelåsen. Lurt!

Unknown sa...

Så flotte sminkepunger, nydelige stoffer :o) Jeg har også funnet ut at det er mye enklere å sy i glidelås når jeg har to stykker og kan sy det 'flatt' i, da går det lekende lett !!

weidemama sa...

Hei Siri
Dette er en stor guide til bildene, noe selv jeg kan lære godt, har de fleste allerede skrevet mine forgjengere, kan jeg bare enig.
Takk for det, ønsker du deg mange gode ideer Wilma

Rita sa...

Hei.
Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg syns du har så mange fine prosjekter på sida di og har derforlagt deg til på blogglista mi. Jeg har ikke blogget så lenge. Jeg har ikke vært så aktiv etter jul, men jeg kommer sterkere tilbake etterhvert.
Rita :)

salige lavendel sa...

Kjempeflotte ting du lager her inne!!

salige lavendel sa...

Tusen takk for koselig hilsen =) Legger meg gjerne til som følger hos deg også!

hjertemynthe sa...

Hei og tuuuusen takk for info om hvordan man kan sy denne lille skjønnheten. Jeg leggert meg veldig gjerne til som følger og gleder meg til å følge deg videre! :)

Monica sa...

Ah, vilken fin förklaring. Jag har en del korta dragkedjor som behöver användas. tack!

Kjersti sa...

Fine punger du har laget og fint med beskrivelse :-)