lørdag 5. mars 2011

Fra UFO til HFO


Veien fra UFO, UFerdige Objekter, til HFO, Helt Ferdige Objekter, kan være usannsynlig lang, eller kort, hvis du forstår.. Ta for eksempel denne mappen, som kan brukes fra alt til toalettsaker til hårstrikker og sysaker eller noe helt annet. Den har ligget uferdig i snart fire år. Dvs at jeg har hatt relativt lang tid på meg for å få den ferdig. Det som manglet var glidelåset. Det sydde jeg i for hånd på ca. tyve minutter. Det er ganske kort tid.. Derfor våger jeg å stå inne for at UFOer ofte tar lang og kort tid for å bli ferdige.

Den søte kua var motiv på et par sokker jeg hadde. Den kua likte jeg! Jeg tegnet meg derfor et eget mønster, og nå er det jo bevart for ettertiden siden bildet ligger på bloggen min. Jeg lagde dessuten flere slike mapper med kua på, så det er noen flere som har motivet også.

Ferdig mål: Høyde 18 cm.
                  Bredde: 18 cm. 




Her er mappen fylt med litt restegarn. Glidelåset sydde jeg som sagt, på for hånd. Det blir ganske pent, men tar litt lengre tid enn å sy det på med maskin.

Jeg sydde jo denne mappen før jeg oppdaget hvordan man lykkes med å sy glidelås med maskin i toalettmapper. A) ved å bruke lange glidelås, eller B) se sømbeskrivelse i tidligere innlegg "slik syr jeg toalettmapper m/kort glidelås."


Den andre sminkepungen sydde jeg med metode B. Den har også ligget lenge, men denne hadde jeg bare klippet til stoffet på så det var litt mer jobb for å få sluttført den. 

Jeg har fått sånn sansen for å bruke noen av de mange pyntesømmene mine. Ellers er denne sminkepungen pyntet ved at jeg har skjært remser på 6 cm. av det "spraglete" stoffet. Jeg har sydd disse sammen igjen, men da med små remser av det mørkeblåe stoffet (2 cm. som brettes dobbelt) mellom de 6 cm. lange remsene. Alt sys altså sammen til et helt stykke før det legges sammen med vatt og fòr.   

Deretter har jeg brettet den mørk blå tittekanten vekselsvis til den ene og andre siden mens jeg quiltet de vertikale sømmene med 5 cm. mellomrom.   





Ferdig mål: Høyde: 13 cm.
                  Bredde: 15,5 cm.

8 kommentarer:

weidemama sa...

Hei Siri
Posen passer men bra for meg, jeg liker kuer, og da fortsatt noe Schöne.Ich ønsker deg en fin helg og en masse kreative ideer, for ille at Norge er så langt borte, eller vi kunne møtes litt tid for utveksling .. ...... Wilma

Jorunn sa...

Den kua var morsom! Ja, er det ikke dumt at man legger vekk arbeider hvor det gjenstår så lite arbeid? Og så når man endelig får gjort det ferdig så lurer man på hvorfor man ikke gjorde det for lenge siden.. Stilig med pyntebåndene på den nederste mappen.

Med kjæleik til livet sa...

du kor SØTE den kua var ----- berre lekker ;)

Mø klemma fra monika

2ne sa...

Har sansen for den kua di :-) Herlig.
Og ja, noen UFO'er tar utrolig lang tid - men så deilig og få de ferdig.

Unknown sa...

Hei igjen Siri. Så søt ku!
Takk for reklamen, ser på statistikken at mange har tatt turen innom meg :-P
Visste ikke at det gikk ann å sy inn "kort" glidelås jeg ...
Hilsen Silje

Elisabeth Solum sa...

Søt og morsom den kua di ja ... :)
Så fint at du ble ferdig slik at mange får glede av dens åsyn!
Tøft med hyssing og knapper i glidelåsen.
Artig vri på tittekanten på sminkepungen og lekker pyntesøm.
Klem fra meg

salige lavendel sa...

Ja, det hender at noen prosjekter tar tid selvom dert ikke nødvendigvis er så mye som mangler på dem...Denne ble i allefall kjempefin som ferdig =) Og GRATULERER med femte dag uten røyk!!! Det er godt kjempet. Man sier vel at det er de 3 første dagene som er de aller verste?? Lykke til videre med kampen, du klarer det nok =)

Elins systue sa...

Smarte punger