søndag 4. mars 2012

Tutorial, syveiledning: Sminkepunger med ganske så fint glidelås








Jeg har lært meg en ny måte å sy i glidelås på. Den ser sånn ut:




Når jeg først er i gang så tar jeg likegodt og viser hvordan jeg syr hele sminkepungen så kan du jo plukke ut hele eller deler av veiledningen hvis det er noe som er aktuelt for deg.

Veiledningen er satt sammen av to billedserier, d.v.s. bilder av to forskjellige sminkepunger. Det er bare fordi jeg tok bilder under begge prosessene og valgte ut dem jeg synes ble best til slutt.



For å sy denne sminkepungen trenger du disse delene:


2 stk. forstykke, 16 x 16 cm.
2 stk. til fòr 16 x 16 cm.
2 lapper ca. 5 x 5 cm. til å sy fast på hver side av glidelåset
1 stk. glidelås.

Hempe: ca. 4 x 8 cm.




Før du starter med selve sminkepungen bør du ha sørget for å ha fått på plass den pynten du skal ha på forsiden. Denne blomsten har jeg fått inspirasjon til gjennom andre blogger (klarer ikke å huske fra hvem av dere....) Den er klippet på frihånd og appliklert for hånd.


Sy fast èn bit på hver side av glidelåset.





Det gjør seg med en stikning på hver bit.




Legg deretter 1 stk. av forstykke og ett stykke av bakstykke rette mot rette på glidelåset som vist på bildet og sy fast med rettsøm.




Brett stoffbstykkene over glidelåset og sy en stikning. Obs. stikningen må ikke gå helt ut i endene. Stopp sømmen ca. 2 -3 cm. ut mot hver ende. Hvis ikke får du problemer når sidesømmene skal sys.



Fest bakstykkene på samme måte som forstykkene, men på andre siden av glidelåset. Brett over og sy stikning som beskrevet ovenfor.


Nå kan det hele renskjæres. Fest gjerne hempa fast til forstykket før du syr delene sammen. Hempa brettes dobbelt og sys med to stikninger.

Nå kan side- og bunnsømmen sys:

Brett forstykke mot forstykke og sy sømmen rundt, d.v.s. sidesømmene og bunnsømmen. Obs: La glidelåset være minst halvveis oppe. Hvis ikke får du ikke vrengt sminkepungen.

Deretter gjøres tilsvarende med fòrstykkene, bare med den forskjellen at du lar ca. 5 cm. av bunnsømmen stå åpen slik at du får vrengt vidunderet.

Etter at du har vrengt det hele sy bunnsømmen i fòret sammen, enten for hånd eller med en stikning på maskina.





Vreng Og vips, så ble det to sminkepunger med ganske så pene glidelås...




Flere sminkepunger sydd etter samme lest finner du her, og i mappen "syveiledning, sytips" kan du finne flere forskjellige veiledninger fra min blogg.





Lykke til!

Hilsen Siri

23 kommentarer:

Helga sa...

Great tutorial. Thank you.
LG,
Helga

Helle Jescika sa...

Tusinde tusinde tak.:-)

Sylke Feldhusen sa...

Det er fine punger du har laget, takk for at du deler.

ahli sa...

Kjempefint. Takk for at du deler.

Astrid

Elisabeth sa...

Ååå så fin. Kjekt at du deler, takk:))
Ha en fin kveld.
Klem

Gudrun sa...

Det är så fint att sy så !
kram Gudrun

RandiT sa...

Ja du er jammen snill som deler framgangsmåten. Har lurt litt på åssen det var oppe på glidelåsen ja:) Takk for det og titten:)

Unknown sa...

Takker for flott DIY :o)

weidemama sa...

Hei Siri
Du har forklart de sy glidelåser vel, bildene gir gode råd igjen, jeg henrykt!
Bis bald, Wilma

bentetove sa...

Så flotte og delikate sminkepunger!
Tusen takk for oppskrift:))

AlottesVerden sa...

For noen herlige sminkepunger...takk for at du deler oppskriften på dem med oss:)

Ha en fin uke:)
Ann-Charlotte

Randi sa...

Å tusen takk!!!! Dette trengte jeg. Nå kanskje jeg får til å sy fine punger også :-)

Bea sa...

Så fin og grundig beskrivelse, og kjempefine punger du har laget!
Beate

1000 Gleder sa...

Så snill du er som deler. Jeg kan ikke sy selv, men ser det er mange flinke der ute :-) Legger meg til som følger hos deg osgå!

Ann Jorunn sa...

Så flott at du viser med ord og bilder. Kjelt å se flere måter å sy i glidelåser på.
Tusen takk:)

hjertemynthe sa...

så gøy at du deler syveiledning til denne skjønnheten! Den skal jeg jammen benytte meg av! Tusen takk :)))

grymerspalet sa...

Hvor er det nogle fine ting, du syr. God vejledning med lynlåsen - det vil jeg prøve.
Snart aftenhilsen fra Kirsten i Danmark.

Svalen sa...

Lekre og delikate små mapper.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Veldig bra, tusen takk!

lappetussa-Ingunn sa...

Det var en lur måte og sy glidelås på. Tusen takk for at du delte det med oss. Ha en fin helg!

Elisabeth Solum sa...

Igjen, en veldig flott veiledning!
Du er såå flink Siri! :)
Kjempefin blomst også!
Et lite tips hvis man vil unngå metallendene på glidelåsene, er å bruke lange glidelåser. (Slik at metallet kan klippes ved.)
Klem Lisa

RyumQuilt sa...

Så smart å sette inn glidelåsen først, istedet for at det er det siste man gjør før pungen er ferdig. Genialt!

Askepott sa...

Så snill du er som deler. Det var en lur måte å sy glidelås på. Den ble riktig lekker, sminkepungen du laga.

Ønsker deg ei kreativ uke. :-))