fredag 9. mars 2012

"Har du blitt pinnet i det siste?"

"Nå pinnes vi over hele kontinentet.." Her illustrert med togspill over orienten.. 

Jeg hadde ikke før hørt om det før det ble aktuelt.
Med interesse leste jeg Lekaquilts innlegg om pinning. 

Og dagen etter var jeg pinnet -

 med full kraft!

Jeg merket det fordi besøkstallet steg til himmelske høyder. Ifølge statistikken var kilden en viss pinterestadresse.  

Dersom også du er uviten, men nysgjerrig etter å finne ut av dette fenomenet vil jeg videre vise til Timotei sitt innlegg. 

Jeg vil ikke begi meg ut på å redegjøre for dette, men er enig med Timotei som skriver at hver og en må ta stilling til om de tillater at bilder fra bloggen blir kopiert på pinterest.. Det er ok å velge gjøre det, men vi må vite hva vi oppnår, eventuelt risikerer ved å gjøre det. 

Til tross for skepsis har jeg inntil videre valgt å la meg bli "pinnet."

Uansett synes jeg at det kan være lurt å sette en slags "blogg-skikk-og bruk" på dagsorden. Skrevne og uskrevne regler som gjelder uansett om man pinner eller ikke.

Åndsverksloven skal jeg ikke begi meg inn på her, annet enn at jeg ble fristet til å dra frem ett unntak. I forbindelse med at jeg skal avlegge en eksamen i løpet av våren gikk jeg gjennom kriterier for oppgaveskriving og fant følgende:

"For å sitere dikt i oppgavene, må fortatteren spørres først, unntak er dersom vernetida (70 år etter opphavsmannens død....) er utgått. Forfatteren har opphavsrett og skal alltid spørres dersom dikt skal brukes i publisert arbeid (Lov om opphavsrett til ånsdverk, 1961)."

Som dere skjønner er det strenge lover å forholde seg til!
Når det gjelder blogging varierer praksis noe, men Loven om opphavsrett gjelder overalt...



Jeg følger følgende "skikk-og-bruk" regler:

- Dersom man ønsker å bruke bilder som andre har tatt: Spør ALLTID om lov. Og dersom man får lov: Oppgi alltid kilden, enten ved å skrive nettadresse eller linke den til tekst eller bilde.
- Dersom man har laget noe man har funnet mønster eller oppskrift til; Henvis og link til opprinnelsesbloggen.
- Å legge vedkommendes blogg inn på bloggrullen er en fin måte å takke for tipset på. 
- Aldri late som man har "funnet opp" noe som du har funnet et annet sted, enten det er på blogg eller andre steder. 




Det er ikke meg som har laget denne flotte statuen - det er Gustav Vigeland!
- Men jeg har tatt bildet..



Hele poenget er kredittere opphavsmannen for det hun/han har laget. Mange er flinke til det, andre er kanskje ikke helt klar over hvordan det fungerer. 

Kanskje det er flere synspunkter og betraktninger der ute?




Til slutt fikk jeg lyst til å vise alle merkelappene mine. 

Sånne som jeg bare måtte ha..

Jeg er ikke helt sikker på om jeg traff med fargene.

Fargene var fine, de,

men litt for vanskelige farger til å bruke "overalt"


Uansett,

jeg har noe for enhver smak!

Fine greier!






Med dette ønsker jeg alle en riktig god helg!

Hilsen Siri

6 kommentarer:

Ann Jorunn sa...

Fine merkelapper du har skaffet deg og så var det jo kjekt å ha litt farger å velge mellom - da er det jo alltids noen som passer til det du skal merke.
Hvor har du kjøpt de?

Ellers syns jeg det var lurt at du minnet om "skikk-og-bruk" reglene. Du har helt rett i at man blant annet bør linke til opprinnelsesbloggen når man har funnet ideer og mønster til ting man lager.
Må ærlig innrømme at jeg sikkert har syndet i så henseende, men etterhvert har jeg blitt flinkere med det. Tok litt tid før jeg lærte hvordan ting skal gjøres...:)

Ha ei riktig god helg:))

Kort og Søm sa...

Ja, det er riktig med noen felles spille regler.
Ante ingenting om den siden før jeg leste om det hos Lekaquilt og Timotei.

Noen av mine bilder var der, og ingen har spurt om lov til å låne de heller...problemet der (om jeg skjønte rett) så er det at plutselig har den siden "rett" på mine bilder. Og det høres jo helt feil ut!

Takk for at du setter fokus på saken!

God helg,
klem Fredrikke :O)

G

H. sa...

Helt enig i dine "skikk og bruk"-regler. Jeg prøver å linke etter beste evne, både når jeg bruker mønster og når jeg har blitt inspirert av mønster- og fargevalg.

Når jeg så den fine syveiledningen din på sminkepung, ble jeg skikkelig gira på å prøve å få liv i min mors gamle Elna igjen. Slike sminkepunger er superpraktiske!

Og du, tusen takk for koselig hilsen og gratulasjon på bloggen min:)

Timotei sa...

Jeg likte dine "skikk og bruk"- regler veldig godt! Vi trenger å bli minnet om at vi skal være greie mot hverandre også her i Bloggland :)

Det er jo mange som mer enn gjerne vil bli "pinnet" og ser det som god reklame for bloggen sin og noe som kan føre til økt besøkstall. Og så skjer det plutselig ting som gjør at det ikke er så kjekt lenger, som en bloggvenninne av meg som fant bilde av sin yngste datter på Pinterest. Noen der inne samlet på bilder av babyer...

Hos meg ligger det bare bilder av poser og toalettvesker og sånt, så det er jo ingen katastrofe. Noen sa til meg at når vi absolutt skulle legge ut bilder på nettet, så måtte vi bare tåle at de ble stjålet. En slik "finneren er vinneren"-tankegang blir helt merkelig, synes jeg. Selv om naboen min glemmer å låse døra til huset sitt en dag, så går jeg vel ikke inn og stjeler alle verdisakene hans?

Oi, dette ble langt. Blir bare litt engasjert her!

Navnelappene dine er superfine. Jeg har noen kjedelige i sort og hvitt, men nå fikk jeg lyst til å bestille noen nye!

Ha en riktig fin helg!

weidemama sa...

Hei Siri

De fargerike etiketter for sying er vakre, alltid samsvarer stoffet!
Bilde stjele Jeg bare sier jeg ikke trenger andres verk indikerer nettopp det jeg har fotografert, blir løslatt.
Takk for hyggelig kommentar på bloggen min og ønsker deg en fin helg, ser du snart, Wilma

Elisabeth Solum sa...

Pinning har jeg ikke hørt om. Orker ikke å lese alt nå .. :)
Kjempefine merkelapper! Fint med forskjellige farger!
Klem Lisa