fredag 13. januar 2012

God gammeldags filledukke


Jeg fikk så lyst til å strikke dukkeklær.. På loppemarked kom jeg over en liten pose pose full av grønt babygarn. Den måtte jeg ha!  


Den utdaterte og gamledagse filledukka er for lengst byttet ut med en naturtro "baby" i plastikk. Jeg har ingen slik en. Men jeg har da mye annet rart.. For eksempel har jeg en gang i tiden strikket noe som skulle bli ei filledukke. I skapet lå altså en beige, snål liten sak, uten hår, munn og øyne. Uten klær, men med en svær klumpnese. Bare med nød og neppe har den kommet seg unna søppelbøtta.


Jeg startet med å strikke klær til den i og med at det er morsomst! Buksa har jeg tatt fra boka "Babystrikk til dukken" (Målfrid Gausel, Cappelen 2004). Da jeg hadde kommet til jakka fikk fantasien fritt utløp. Jeg startet med å hekle ruter som jeg sydde sammen til en kant. Deretter overtok strikkepinnene.



Skjønnhet kan være så mangt. Skal klumpnesa bort, eller er den bare sjarmerende? Jeg velger å tenke det siste. Kanskje bare fordi jeg ikke orker å lage den på ny?

Det var månedens utfordring i Pinnekroken som fikk meg til å ferdigstille prosjektet. Der er tema "rødt eller grønt." Mer grønt enn dette kan jeg knapt tenke meg. I løpet av formiddagen fikk dokka hår av opprekksgarn, litt hårpynt laget av dobbel fingerhekling, øyne og munn. Så bar det rett på fotoshoot.




Og hvis vi hever kamera litt. Hvem er det da som sover seg gjennom hele showet? Jo,
Mattisgutten
- selveste bloggerkatten. - Men han gløtter litt på øya en gang i blant.. Det er ett eller annet som foregår her - man er da samfunnsinteressert...

Ha en riktig fin helg.

Hilsen Siri

25 kommentarer:

snødronningen sa...

Så flott filledukke og flotte klær hun har fått deg.ha en flott fredag,klemmer hege

Unknown sa...

Kjempefin dukke. heldig er den som får leike med denne.
jeg har fått Arne og Carlosbok til å lage dukker, men er ikke ferdig med den første riktig enda. Men denne var større og finere enn de :-)
Husker ikke om jeg har ønsket deg godt nytt år. Men takker for det gamle året,og masse fin inspirasjon. Jeg har ikke åget meg så mye på lappeteknikk/quilting enda, men får veldig lyst til det når jeg blar inne her hos deg. Gleder meg til et nytt pr med å følge deg . God helg Klem

Kerstin sa...

Så herlig hun er. Jakken var jo bare nydelig. Hadde vært kos om vi møttes igjen i år. Vi bor jo i samme område, så om ikke annet så burde vi jo treffe på hverandre en gang.
Klem

Lomme sa...

Jeg elsket filledukken din! Nydelig, og den nesen forstyrret hvert fall ikke mine øyne. Helt herlig! Godt den ikke havnet i søpla! Nydelig klær du har strikket, ja du er kjempeflink!
Morsomt at du viste oss utenfor bilde :) Herlige pus!

2ne sa...

Takk for sist - var virkelig koselig å se deg igjen. Sjarmerende dukke og lekre klær du har laget :-) Ønsker deg en riktig god arbeidshelg.
Klem

Sissel`s syglede sa...

Dette var ei søt dukke. Kan godt skjønne at Mattisgutten vil leke med dukken ja. Tenk så deilig å sette klørne inn i ei slik mye sak :-))
Så hyggelig at du vil ta deg bryet med å lage et mønster til meg. Det setter jeg stooor pris på. Gleder meg til å hvie meg over oppgaven.

Håper du får en kreativ og fin helg :-)

Hilsen Sissel!!

Margit sa...

Så herlig !!Ei skikkelig kose dokke med ordentlige klær, nydelig grønn farge ;O)

klem

klingeling sa...

Siri das ist eine niedliche Puppe.
Du bist eine GROßE Strick-Künstlerin.
Ein Kreatives Jahr wünsche ich dir noch
Liebe Grüße Karola

Sylke Feldhusen sa...

Filledukken har jo så absolutt sitt særpreg... Men at den har en stor nese, det skal jeg være enig i ;) Det var det første jeg tenkte da jeg så bildet ;) Det er jo en vurderingssak - om du vil bytte den ut eller ikke... Festlig er dukken i hvert fall! Klærne ble veldig fine, så kjekt at du fant det grønne garnet.

Ha en riktig god helg!

Grete sa...

Så flott dukke, og absolutt en personlighet!! Hun fortjente å få klær og komme fram i lyset!

weidemama sa...

Hei Siri
En vakker, med mye uttrykk strikket dukke, et unikt og vakkert!
Mattis ønsker å enda mer på bildene dine, er det en god gutt!
Beste ønsker og en fin helg ønsker Wilma

Anonym sa...

Så nydelige klær og strikkedukke!!
Du er så flink. God helg!!!

Anne Lise sa...

Filledukken er jo kjempefin. Jammen godt det ble værende i kottet og ikke i søpla. Og så ble den veldig fin med det grønne strikkesettet. Bra....
Ha en fin helg.

Marianne sa...

Artig dukke, flotte farger på klærne du har strikket til henne:)
Ønsker deg en fin helg!
Hilsen fra Marianne

Villblomsten sa...

Så flott dukke og flotte klær ! :-)

Villblomsten sa...

Det syntes datteren min også :-)
hun sitter her å titter :-)

Lindas hobbyhjørne sa...

Så søt den er <3 :)
Ble jo riktig fin med de fine klærne også:)
Klem, Linda :)

snødronningen sa...

Hei igjen.takk for hyggelig kommentar og besøk på bloggen min.
Jeg forstod ikke helt spørsmålet dit,det ang tilhørlighet til tolga?hva mener du?
ha en flott helg videre klemmer hege

Elisabeth Solum sa...

For en herlig dukke!! Morsomt med stjerneøyne og englehår! :) Og nesa var jo bare så søt. Godt du fikset på den, i stedet for å kaste den!!
Nydelige dukkeklær! Flotte bilder!
Ha en god søndag!
Klem Lisa

Anna O.Nilsen sa...

Det var en filledukke med sjel.Så nydelig.Håper den får heders plass eller gitt til noen som trenger en liten fille dukke venn.
Godt nytt kreativt år.

Vilma sa...

Du er FLINK :-))))

Annelive sa...

Flott søt dukke. Finner ofte innom bloggen din så jeg legger deg nå i blogglista mi.
Ønsker deg en flott uke.
Annelive

Anonym sa...

Oj så fin filledukke. Den nesa må jo bare være som den er, sjarmerende. Flotte klær og superbe bilder;)
Klem:-)

hjertemynthe sa...

Å, så nydelig dukke med den søteste nesa! :D Nydelige klær hun har fått også, du er så flink!!!

Jane Brit sa...

Takk for at du deltok i utfordringen! :)

Klem fra
Jane Brit
- Pinnekroken -