søndag 10. mars 2013

Sy erteposer i pastell





Her kommer en sømbeskrivelse av noe så enkelt som en ertepose. Siden innlegget blir så langt kommer syveiledning til posene som følger erteposene litt senere. Men først en innledende tekst:

Er du i besittelse av "kaste-sparke-slå genet"?

Det er jeg!

For det meste er det uproblematisk, men kan noen ganger være til besvær.

Det er kanskje ikke så mange som vet hva det er, men det går i korte trekk ut på at dersom du ser noe som kan minne om en ball så får du en nærmest ustyrlig trang til å kaste, sparke eller slå den. Dette er ikke noen man kan lære seg, det bare er der, fra starten av. Det var kanskje derfor jeg i en alder av tre + kastet i stykker sprinkelsenga mi med en rund edamerost som var så nyinnkjøpt at den enda ikke var innlosjert i kjøleskapet.

En spasertur kan resultere i både rene spark og sleivspark. Det går så steiner og pinner suser, og da er det om å gjøre at ikke steinene er for store... Med en fotball sparket jeg som syttenåring i stykker tre ruter i dette vinduet.



"Kaste-sparke-slå genet" går i arv i generasjoner. Etterhvert ble det flere av oss som bare måtte kaste-sparke eller slå på ting. Ethvert møblert hjem har den regelen at det er forbudt å kaste ball inne. Slik har det vært hos oss også. Men selvfølgelig er det ingen regel uten unntak så håndballer, fotballer og volleyballer har nok til tider vært farlig oppe i lufta og nær skjøre lysestaker, lysekroner og annet krimskrams som kan gå i stykker. Det er godt at slik idrett finnes i organiserte former. Der representerer vi på hvert vårt vis.

Det kanskje først og fremst en gave til sånne som oss, da, at erteposene får sin renessanse. Jeg hadde nesten glemt dem innen jeg kom over dem på denne bloggen. De erteposene jeg husker var røde, grønne og blå og svært hverdagslig. Jeg kan enda kjenne lukten fra gymsalen da jeg tenker på posene som skulle kastes pent og pyntelig fra den ene til den andre og så tilbake igjen.

Nå kan småbarn med eller uten kaste-sparke-slå-genet glede seg over flotte mønstre og farger på erteposene, og kanskje de finner på noe nytt de kan bruke dem til også?

Jeg tenker jeg skulle lage gavepakker med fem og fem stykker og putte dem i en av posene jeg lager.

Mange av dere der ute har ingen problemer med å lage både erteposene og posene til å putte dem i på egenhånd, men det kan være godt å få servert ting på sølvfat en gang i blant. En annen ting er at jeg gjerne vil inspirere nybegynnere, og da håper jeg det kan være til hjelp med en beskrivelse fra
A til Å.

Altså: Dette er enkelt og passer godt til en nybegynner!


Vi starter med et sytips:

Jeg har begynt å klippe ut mønster på et stoff. Stoffet legger seg godt på det stoffet jeg skal bruke. Dette i motsetning til papir som lettere "flytter på seg." På stoffet skriver jeg også ned mål og andre ting jeg trenger å vite til senere om jeg skal bruke mønsteret om igjen. Renskjæringen gjør jeg etter at jeg har klipt ut.

Lisa-Sol sverger til pappmaler. Med en pappmal slipper man å renskjære etterpå. Her er det smak og behag som gjelder.


Så går vi over til selve
erteposene:
Klipp ut stykker på 16,5 x 31 cm.
Brett dobbelt og sy en røm rundt, men la det stå igjen en åpning på ca. 6 cm. i den ene siden som du kan vrenge erteposen gjennom. Sømmonnet anslår jeg til å være ca. 0,6 cm.
Nok et sytips:
Sårkanter som blir liggende inni arbeidet, slik som på disse erteposene trengs ikke å kastes over med siksaksøm. Dette i motsetning til sømmer som vises: Da skal sårkanter alltid kastes over. 




Her: Fem klargjorte tøystykker til erteposer. Jeg har bevisst valgt å ikke klippe bort jarekanten på disse. Det forsterker jo bare posen.

  

 Før du vrenger posen: Klipp bort hjørnene. (Til jul fikk jeg en fin siksaksaks. Jeg friserte kantene med den, men det er strengt tatt ikke nødvendig.)




Grønne eller gule erter må til.
Det er ikke så enkelt å få ertene gjennom åpningen. Med en tom tørkerull som trakt gikk det som en drøm. 1 pakke på 500 gram erter holdt til 3 erteposer.


Jeg sydde posene sammen med maskinsøm som gikk langs hele siden. Snudde og sydde helt tilbake igjen også så sømmen skal bli sterk nok til at posen kan kastes-sparkes eller slås..



Neste gang vil jeg gi ut en syveiledning til disse "erteposeposene."




Før jeg gir meg for i dag vil jeg gjenta oppfordringen fra forrige innlegg: Åse i Skjeberg har ryddet i klær etter en gammel dame. Hun vil gjerne gi bort disse klærne til noen som liker å sy om og/eller veve filleryer. Gjelder dette deg eller noen du kjenner kan dere ta kontakt med meg. Jeg formidler kontakt til Åse. Her kan det være mange godbiter!

Jeg ønsker dere en fin, fin søndags kveld

Hilsen Siri



7 kommentarer:

Elisabeth Solum sa...

Takk for flott veiledning Siri! Kjempefin gave til små og større!
Morsomt skrevet, visste ikke at du har vært en slik liten rampejente .. ! Syns jeg ser deg kaste edamerosten på sprinkelsenga! :D Gleder med til at veiledningen på erteposeposene :) kommer! :D
Ha en fortsatt god søndag!
Klem Lisa

Lavendelhaus sa...

Du har sydd mange små puter. Fylt med erter? Jeg har aldri gjort det før, men føles godt bestemt. Hva gjør du med alle puter?
masse kjærlighet
bianca

Den gamle krage sa...

Balloner og badebolde kan godt anvendes indendørs.

Ærteposerne er rigtig søde. Kunne være man skulle lave en stak til børnebørnene.

Edny sine puslerier sa...

Kjekke og fine erterposer! Bra de kommer til heder og verdighet igjen:)

Feeling good by H sa...

Å ja, dette skal jeg lage til jeg får besøk av mitt lille barnebarn til helgen. Takk for supert tips!!
Har aldri vært noe flink til å kaste, bommer stort sett på det jeg prøver å treffe.
Hanne

Lisbeth Madsen sa...

Hej Siri.
Da jeg læste om dine ærteposer, kom jeg efter, at jeg havde et meget velegnet stykke stof i skuffen til sådanne ærteposer.
Jeg har linket til din blog ;-)
Kig gerne forbi min blog: http://lisbethmadsenhj.blogspot.com
Tak for inspirationen.
Lisbeth

Rita-Rota sa...

Hei Siri!

Du har inspirert mange til å sy erteposer og erteposeposer, bla meg. Her er noen av mine:http://rita-rota.blogspot.no/2013/03/rosa-erte-posar.html

Hilsen Rita