fredag 10. februar 2012

Strikkeoppskrift på pulsvarmere og bilder av Mattis





Jeg har tidligere lagt ut strikkeoppskrift på disse pulsvarmerne.
De er strikket med mønsterborder hele veien. For en litt trenet vil det neppe være vanskelig å "fjerne" mønsteret fra oppskriften, men for å gjøre det litt enklere for dem som har lyst til å strikke ensfarget eller stripete som på disse bildene, legger jeg ut en grunnoppskrift av pulsvarmerne som jeg har designet selv. I tillegg viser jeg med bilder hvordan man lager kile til tommelen.


Ensfargede pulsvanter - one-size


Garntykkelsen skal passe til pinne nr. 3.


Legg opp 48 masker på pinne nr. 3. Strikk vrangbord med 2 rett og 2 vrang 22 omg.
På slutten av den siste omgangen legges det opp en ekstra maske = 49 m. totalt (denne masken danner utgangspunkt for kile til tommelen.)



Gå over til rettstrikk.: Øk 1 m på hver side av maske nr. 49 hver 3. omg til du totalt har økt 13 m. Disse maskene utgjør kile til tommelen.
  


Sett nå disse 13 maskene over på en løs tråd mens du fortsetter med glattstrikk.
Strikk 12 omg rettstrikk.
Avslutt med vrangbord 2 r og 2 vr i 3 omg. Fell av.



Plukk deretter opp de 13 maskene til tommel. Strikk 2 omg rettstrikk før du feller av.


Pulsvarmere med
 s t r i p e r

Til disse har jeg brukt Vestlandsgarn.
Brun nr. 228
Mørk lilla nr. 297
Lys lilla nr. 230
"sjøgrønn" nr. 242 (finner ikke noe bedre navn på denne diffuse, men veldig fine fargen.)

Følg oppskriften for ensfargede pulsvarmere, men ønsker du samme striper som jeg har strikket gjør følgende:

Vrangborden:
10 omg. brunt
2 omg. sjøgrønn
3 omg. brunt
2 omg. sjøgrønt
5 omg. brunt.

Stripene på selve pulsvarmeren:
2 omg. mørk lilla
2 omg. lys lilla
2 omg. brunt

Gjenta disse stripene hele veien. 




Det er også på tide å vise noen Mattisbilder. Han lever late dager foran ovnen. Synes det er så kaldt og utrivelig ute at han forsøker å klore seg fast i gardinene når husets eier forsøker å sende ham ut på en sunn og oppkvikkende luftetur.



- Her aner pusen fred og ingen fare...
 
 
Har du synspunkter eller tilbakemelding på strikkeoppskriften så send meg gjerne en melding, og har du egen blogg så vil jeg gjerne ha et lite livstegn dersom du legger ut på bloggen din. Alltid moro å høre om noen som lar seg inspirere, enten  til å lage noe eget eller strikke etter oppskriften.

Da gjenstår det bare å ønske
god helg

fra Siri





5 kommentarer:

weidemama sa...

Hallo Siri
Bei dem kalten Wetter sind deine Pulswärmer genau das Richtige um warme Hände zu bekommen!
Mattis ist eine glückliche Katze,ich höre sie schnurren!!!
Liebe Grüße von Wilma

Elisabeth sa...

Kjempefine pulsvarmere. Takk for at du deler med oss andre, disse skal jeg prøve.
Ha ei fin helg.
Klem

snødronningen sa...

Hei så flotte pulsvarmere disse skal jeg prøve meg på,lage noen til mannen,som han kan ha når han jobber ute i kulda,så takk for at du deler med oss,ha en flott uke klemmer hege.

snødronningen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Med kjæleik til livet sa...

Heisabn siri ;)

da er så heldig eier av noen flotte pulsvarmere ( titt så gjerne inn i bloggen min ;)

Tusen takk for at du deler oppskrifter --- LIKER

du er jo berre heilt rå med pinner og tråd ;)

monikaklemma