torsdag 8. november 2012

hvordan klippe filler til filleryer?

 


 
Det varmer mitt håndarbeidshjerte at flere ønsker å lære mer om veving av filleryer. Etter innlegget med spørsmål og svar om klipping av filler til filleryer har jeg fått mailer med nye spørsmål knyttet til filleryefiller. Jeg beklager at det har tatt tid, men nå er jeg i farta med nye filleryetips. Siden jeg ikke er ekspert selv må jeg hente inn eksperthjelp, og da er det selveste filleryeeksperten, min kjære mor, jeg må ty til.
 
Selve vevingen har jeg ikke tenkt å si så mye denne gangen heller, men jeg vil fokusere på selve fillene.  
 
Før jeg starter vil jeg presisere at det er flere veier som fører til Rom. Dette er bare ment som tips og veiledning. Prøv deg frem og eksperimenter selv! Det er slik verden går videre og man finner på nye måter å gjøre ting på. 
 
 
 
 
Min mors filleryeklippetips følger herved:
 
Rive eller klippe fillene?
 
Jeg foretrekker å klippe fillene. Da blir det ikke fillene så løse. Det går også an å skjære filler med skjærebrett og kniv (quilteutstyr).
 
Hvilke stoffer egner seg dårlig til filleryer? 
 
Første bud: Stoffene må ikke farge av. Forsikre deg om det før du begynner.
 
Stoffene må ikke være for stive/harde. Da vil de legge seg dårlig i veven. Er du usikker bør du prøve før du klipper filler av store tøystykker.
 
"Glisne" gardiner/stoffer egner seg dårlig. Det bør være en viss fasthet ellers glir det fra hverandre i veven. Igjen: Prøv først hvis du er i tvil.
 
Håndstrikkede plagg kan ikke brukes. De "faller fra hverandre" når de klippes opp. 
 
Strykefrie stoffer egner seg ikke så bra da de ofte er litt stive og legger seg dårlig i veven.
 

 
 
 
Men hvilke stoffer er det da som egner seg?
 
Her kommer den virkelig gode nyheten: Jo mere utvasket og slitt et stoff er desto bedre egner det seg til filleryer. Utvasket sengetøy, for eksempel, er virkelig en liten gullgruve. Fillene legger seg godt i veven og du får ganske stor mengde med likt stoff. I tillegg får du laaaange filler, og det er om å gjøre å lage fillene så lange som mulig. 
 
Falmet stoff er veldig bra. Det gir fine fargesjatteringer i veven.
 
Sengetøy og strechlaken egner seg altså godt.
 
Tricot og andre elastiske stoffer. Disse må du være ekstra forsiktig med å ikke stramme i veven slik at den flotte fillerya di blir bare blir smalere og smalere..
 
Dongeri kan du bruke, men den må klippes i smale strimler (ca. 1,5 cm. bred).
 
Sokker kan brukes. De kan klippes i spiral så du får en lang sammenhengende remse. Ulempen er at det ikke blir så mye ut av dem. Lange strømper er desto bedre. 
 
 
 
Forslag til bredde på fillene:
 
Tynt ullstoff: ca. 1,5 cm.
Flanell:          ca. 4,5 cm.
Bomullstøy   ca 4,5 - 5 cm.
Jersey            ca 2 - 3 cm.
Gardinstoff, litt stivt  ca. 3 cm.
 
 
 Her har noe av de blå fillene blitt slått på plass i veven. Fillerya måler er 72 cm. bred og ca. 96 cm. høy.  
 
 
Siden jeg synes innlegget ble langt nok kommer det oppfølger til dette innlegget om ikke alt for lenge. Da vil jeg beskrive hvordan fillene skal klippes. 
 
Enn så lenge ønsker jeg alle en fortsatt fin kveld. Samtidig vil jeg takke for alle de hyggelige tilbakemeldningene jeg får på de tingene jeg legger ut her. 
 
Mange hilsner fra Siri   
 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Dette likte eg å lese om! Gleder meg til del 2. Kunne godt tenke meg filleryer i lange baner- det er så fint! Og praktisk! Kan jo vaskast skikkeleg og. Men du- eit tips eg lære ho ei dame var å ha sikkerhetsnål i den sida som ligg ner mot golvet. Då når du har lufta ryene ( gulvvask) veit du kva side som ligg opp. Når den er skitten kan du snu den og bruker andre sida.

Anonym sa...

Haha- no når eg las dei eldre innlegga om fyer ser eg at eg allerede har tipsa deg ;)

salige lavendel sa...

WOW må jeg bare si!!! Så gøy det må være å lage en egen fillerye. De ble jo rett og slett råflotte de du viser fram. Du lurer på hvordan jeg får bildene mine lyse...Jeg har utrolig mye store vinduer i huset, og i dag var det sol i tillegg, så i dag var det ikke så vanskelig. Men på regntunge mørke dager merker jeg at jeg er nødt til å bruke Photoshop og få bildene lysere.Photoshop er min venn i nøden =)

salige lavendel sa...

Håper du vet at det finnes gratis foto-redigeringsprogrammer på nettet hvis du ikke har et allerede.Husker ikkenavnet på dem akkurat i farten, men det kan googles. (Alt kan jo googles nå for tiden, hehe.)

Quiltefeen sa...

Å så flott!! Dette var skikkelig lærerikt, og ser frem til del to.. :) fantastisk flott den blå rya, nydelig fargespill :)
En fin kveld til deg, klem...
Kristin.

STEINKJERRINGA sa...

Morsomt innlegg. Jeg har arvet en del matter etter min mor. Å ligge på alle fire og finne gamle klær etter meg, er kjempeartig. Jeg kjenner igjen kjoler etter mamma og diverse tekstiler vi hadde her i huset. Jeg har brukt mye matter, men nå er det bare et par av de 17 rommene her i huset som har matter. Jeg har så fine golv, bjørkeparkett, så da er det synd å dekke dem til. Er spent på neste innlegg. God helg!

EllenSand sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg:)
Jeg hadde en tante som var veldig flink til å veve. Hun vevde både filleryer og finer ting som linduker. Her på gården våres har vi også gamle filleryer fra 'gamle dager'. De passer vi godt på. Filleryer er flott.
Den blå fillerya var nydelig!
Ellen :)

Elisabeth Solum sa...

Så fint og informativt innlegg!
Takk for alle tips! Kanskje jeg skulle prøve å lage en rye en dag .. :D

Unknown sa...

Hei, supert innlegg. Det var akkurat dette jeg lurte på. Tommel opp :)