mandag 14. august 2017

Jippi, en ny genser! Gratis mønster




I gamle dager var en ny strikkegenser noe hverdagslig for meg. På det mest effektive (det glade åttitall..) kunne det bli en ny hver fjortende dag. I de senere årene har det blitt mest av sokker og votter og sokker og votter. Jeg har hatt mange planer om nye gensere, men har blitt sånt et tiltak å starte opp et slikt prosjekt. Mest fordi strikkefastheten min sjelden stemmer med ferdige oppskrifter... Jeg strikker ganske løst. Jeg bestemte meg for å skrive ned hva jeg gjør slik at det blir enklere å starte opp et nytt prosjekt senere. Dette er enkel hverdagsgenser - et godt utgangspunkt for å lage nye design senere. I mønsteret finner du ikke så mye forklaringer slik at det passer best for deg som har strikket litt før og som strikker løsere enn det som er vanlig i forhold til oppskrifter du finner ellers. Har du lyst til å bruke oppskriften så værsågod!




Genser med rundfelling.


Str. M
Vrangborder: Pinne nr. 3, øvrig: pinne nr. 3,5
Garn: Alpaka fra Drops
Garnforbruk: 320 g (d.v.s. 7 nøster)


Bolen:
Legg opp 200 m på p. nr. 3. Strikk vrangbord 2 r, 2 vr 20 omg.
Bytt til p nr. 3,5 og øk til 212 m. Strikk rettstrikk til arbeidet måler 43,5 cm (116 omg. rettstrikk). Fell nå 6 m. på hver side av arbeidet slik at det blir likt antall m på for- og bakstykket.

Erme: Legg opp 48 m. på p nr. 3. Strikk 2 r, 2 vr, 20 omg. Bytt til p nr. 3,5. Legg ut 16 m på første p. Strikk videre i rettstrikk og legg ut 2 m. på hver side av den siste m. med ca. 2,5 cm. mellomrom til det er 92 m på pinnen. Strikk til arbeidet måler 46 cm. Fell så de underste 6 m. på ermet, og legg arbeidet til side. Strikk det andre ermet likt.

Strikk bolen og ermene inn på rundpinnen. Strikk 1 p r. Hver femte p strikkes vr. Det felles på disse omgangene: D.v.s.
x strikk 8 m vr, strikk 2 m vr sm x. Gjenta fra x - x.
Strikk 4 omg. r

videre: x strikk 11 m. vr, strik 2 m vr sm x. Gjenta fra x - x
Strikk 4 omg r
Fortsett disse siste fem omgangene videre til du har strikket 14 riller. Nå strikkes vrangbord (2 m r, 2 m vr) over de siste 112 m. Strikk 7 omg vrangbord før du feller av. 

Så er det bare å sy inn alle trådene og genseren er fiks ferdig:-)

Takk til Ingrid som stilte som modell!

3 kommentarer:

Hanne sa...

Nydelig genser.

Barwitzki sa...

Flott genser har du strikkt... jeg liker mønsteret.
Deilige bilder du viser. Takk deg. God humor - bilder.
God helg. Hilsener fra Viola

Elisabeth Solum sa...

Flott genser på flotte modeller! :) Imponert!