tirsdag 26. april 2011

Strikkepinne- og syetui av resteblokker


Disse to klarte jeg å få ut av resteblokker som jeg hadde liggende. De oransje og røde stoffene var rester etter et par puter jeg sydde til hytta for noen år siden. Jeg spedde på med noen helt andre farger enn dem i putene, og endte opp med dette lille syetuiet. Det ble applikert på en "frihåndsblomst" med rettsøm. En helt vanlig knapp i midten av blomsten får utgjøre det lille ekstra. 
Mål: Ca: 13 x 18 cm.



Mødre svikter ikke: Selv om min mor har fått hjemmelagde ting fra meg siden jeg var ti virker hun enda overlykkelig og overveldet over "hjemmesnekrede" gaver fra meg. Så også da hun fikk dette lille rundpinneetuiet. 


Utgangspunktet var de to små husene som jeg hadde liggende. Jeg sydde dem sammen og sydde biter rundt til jeg syntes det ble stort nok. 


Hvis du klikker på bildet og får det større ser du at jeg har brukt tekst og litt pyntesøm.




Baksiden ble laget av restestrimler. Rundt og rundt en liten firkant og quilting til slutt. 
Mål: ca. 18 x 14 cm.


Selv om disse to har forskjellig form og størrelse er de sydd etter samme prinsipper som sømbeskrivelsen min på sminkepunger, men med det unntak at glidelåsene er sydd på for hånd (og det innebærer samtidig at disse ikke har søm midt under.) Jeg har funnet ut at det egentlig ikke er så fiklete og kjedelig som jeg mente før å sy litt håndsøm. Man kan faktisk bli littegranne sosial av det også fordi man kan gjøre det i sofaen der det hender at det sitter fler.. I tillegg går det faktisk ganske fort å sy for hånd, så nå har jeg flere greie metoder å velge mellom...

7 kommentarer:

Siv sa...

Jeg er imponert over hva noen av dere lappedamer får ut av rester! Ha en strålende dag! :o)

Anita Tørmoen sa...

Så flotte små punger:)

Lindas hobbyhjørne sa...

Dette er virkelig noe du kan, er helt imponert :) Jeg har aldri syt en glidelås for hånd før, det høres så vanskelig ut.
Moren din ble sikkert veldig glad, det gjorde min mor også. Hun døde i 2005 og er et veldig savn.
Nydelig Mug-rugs :)
Ha en fin dag, klem.

Sissel`s syglede sa...

Du verden så flotte ting du tryller frem med rester:-) Ble rent imponert jeg. Ser jo at bloggen din blomstrer av energi og glede, så tusen takk for god inspirasjon:-)

Anonym sa...

Så flott at det passer for deg å komme:) Når kommer du?
Jeg ordner i stand en liten matbit, drikke og kaffe til oss:)
Litt kos må man ha når det er bryllup;)
Så flotte ting du har laget igjen:)
Klem

Elisabeth Solum sa...

Syetuiet ble veldig flott med den blomsten på! Også det koselige rundpinneetuiet med hus .. :)
Skjønner godt at moren din ble veldig fornøyd!
Du er så flink til å utnytte rester du har liggende!
Ha en god helg!
Klem fra meg

AlottesVerden sa...

Ååå så flink du er(gosh jeg vil lære å sy)...utrolig fine etuier:)

Ha en fin søndag videre
Ann-Charlotte