søndag 22. mars 2020

Erteposer gir aktivitet for barn og voksne-


Er det bare jeg eller stemmer det jeg ser? - At flere enn meg pusser støv av bloggen og går i gang igjen nå som vi er tvunget til å holde oss mest mulig i ro?
Min blogging har i allefall fått en ny vår!

 

Jeg har merket meg at et av innleggene har fått ekstra oppmerksomhet i det siste.
Nemlig innlegget om erteposer. 


Det gir først aktivitet til den som syr - og i disse dager kan jo det inngå som eget tema i kunst og håndverk (skulle hatt mye større fokus på skolen, spør du meg, men det er en annen sak).Det jeg mener å si er at det er et ypperlig prosjekt for en utrent.
For det andre gir det aktivitet etter at de er fardig sydd. 
For å lette tilgjengeligheten gjengir jeg syveiledningen som helhet: 

Mange av dere der ute har ingen problemer med å lage både erteposene og posene til å putte dem i på egenhånd, men det kan være godt å få servert ting på sølvfat en gang i blant. En annen ting er at jeg gjerne vil inspirere nybegynnere, og da håper jeg det kan være til hjelp med en beskrivelse fra
A til Å.
Altså: Dette er enkelt og passer godt til en nybegynner!
Vi starter med et sytips:
Jeg har begynt å klippe ut mønster på et stoff. Stoffet legger seg godt på det stoffet jeg skal bruke. Dette i motsetning til papir som lettere "flytter på seg." På stoffet skriver jeg også ned mål og andre ting jeg trenger å vite til senere om jeg skal bruke mønsteret om igjen. Renskjæringen gjør jeg etter at jeg har klipt ut.

Lisa-Sol sverger til pappmaler. Med en pappmal slipper man å renskjære etterpå. Her er det smak og behag som gjelder.
Så går vi over til selve
erteposene:
Klipp ut stykker på 16,5 x 31 cm.
Brett dobbelt og sy en røm rundt, men la det stå igjen en åpning på ca. 6 cm. i den ene siden som du kan vrenge erteposen gjennom. Sømmonnet anslår jeg til å være ca. 0,6 cm.
Nok et sytips:
Sårkanter som blir liggende inni arbeidet, slik som på disse erteposene trengs ikke å kastes over med siksaksøm. Dette i motsetning til sømmer som vises: Da skal sårkanter alltid kastes over. 


Her: Fem klargjorte tøystykker til erteposer. Jeg har bevisst valgt å ikke klippe bort jarekanten på disse. Det forsterker jo bare posen.
  
 Før du vrenger posen: Klipp bort hjørnene. (Til jul fikk jeg en fin siksaksaks. Jeg friserte kantene med den, men det er strengt tatt ikke nødvendig.)


Grønne eller gule erter må til.
Det er ikke så enkelt å få ertene gjennom åpningen. Med en tom tørkerull som trakt gikk det som en drøm. 1 pakke på 500 gram erter holdt til 3 erteposer.

Jeg sydde posene sammen med maskinsøm som gikk langs hele siden. Snudde og sydde helt tilbake igjen også så sømmen skal bli sterk nok til at posen kan kastes-sparkes eller slås..



Og vil du sy poser til erteposene finner du veiledning på det her: https://tolgens.blogspot.com/2013/03/sy-poser-til-erteposene.html


Disse erteposene fant veien til Thea og Casper som trenger noe å gjøre om dagen. 



Pappa og Casper, som har vannkopper, tar i mot fra verandaen.




Siri

3 kommentarer:

RandiT sa...

Smarte erterposer til aktiviteter👍🏼 og har sett det samme som deg, hyggelig å se at flere blogger igjen.

Hanne sa...

Takk for inspirasjon. Erteposer er bare helt geniale, i all sin enkelhet. Har til gode å se noen som klarer å la være å begynne å leke med dem :-)
Merker at jeg skotter bort på syskapet; jeg har flere små stoffbiter som kunne blitt riktig fine erteposer.
Og jeg er enig med deg i at kunst og håndverk burde ha større plass i skolen. Matlaging likeså.
God helg!
Pludrehanneklem

2ne sa...

Ja, erteposer gir aktivitet - flott innlegg. Har noen gamle erteposer liggende i kjelleren her - kom på det når jeg ser innlegget ditt. Håper alt er bra med dere - stor påskeklem og hils dine :-)