torsdag 15. november 2012

Filledukke til jul



Jeg klarer ikke å dy meg. Pinnekrokens utfordring denne måneden er "juleglede." Jeg synes det er så moro, og jeg må delta denne gangen også! Siden denne frøkenen gleder oss i jul etter jul, tillater jeg meg å sende henne til den uhøytidelige konkurransen.

Nissejenta er noe av det mest julete jeg har. Hun kryper opp i sofakroken når julekvelden nærmer seg og deltar trofast under hele feiringen.   




Nissejenta er en selvkomponert videreutvikling av en noe enklere julenisse. Og nissejenta har blitt videreutviklet videre og ble dermed forløperen til filledukka med heklet jakke. 



 Nå kjenner jeg faktisk at jeg begynner å glede meg til jul. Det skjer noe når man henter fram julepynt som har fulgt gjennom flere år.



Denne gangen har jeg eksperimentert med bilderedigering. Den direkte foranledningen er dette innlegget fra Kristin. En stor, stor takk til deg Kristin som viste linken til et fotoredigeringsprogram slik at jeg endelig kan gjøre det som jeg har ønsket å få til lenge, lenge; nemlig å kunne lage fotomontasjer. Etter et par totalkrasj med pcèn og litt helt nødvendig ekstern hjelp ble programmet lastet ned. Og Kristin har rett; det er enkelt å bruke! 

En ny verden har åpnet seg!

Hurra, hurra, hurra!
Hilsen Siri



8 kommentarer:

Quiltefeen sa...

Såå nydelig nissejente!!! Og så flotte bilder.. :) Klart julefølelsen kommer med et så hyggelig selskap i sofakroken.:) Filledukka i grønt var kjempesøt den også..
Tusen takk for utrolig hyggelige ord, så flott at du likte programmet.. :) Jeg blir så glad når noen kan dra nytte av mine tips av og til også.. :)
Ha en kjempeflott kveld videre!!
Klem, Kristin

Birgitte sa...

For en søt nissejente! Jeg får også julestemning når kassene med hjemmelaget julepynt tas frem. Nå begynner jeg å glede meg til jul :)

Ann Jorunn sa...

For ei herlig nissejente! Utrolig morsomt å ta frem sånne skatter år etter år. Jeg sydde en isolde nissegutt for mange år siden og så strikka og sydde jeg klær til han. Hver jul sitter han på samme plass - hvis ikke, blir det ikke jul:)

GOd helg!

klingeling sa...

Siri eine schöne Weihnachtspuppe,
da werden dann Kinderaugen funkeln wenn die Puppe unterm Weihnachtsbaum liegt.
Strick ganz schnell noch ein paar die sind richtig schön.
Viel Spaß bei der Arbeit.
Liebe Grüße Karola

enel sa...

Den nissejenta var jo bare helt nydelig! Skjønner godt at hun skaper juleglede hjemme hos dere.

Reglene våre sier at bidraget må være ferdigsstilt etter at utfordringen ble lagt ut, altså at en ikke kan levere inn noe som i sin helhet er laget tidligere.

Men, ... det er ikke noen mulighet for at nissejenta kan få seg en ny genser el. da?

Hilsen Eirin
-Pinnekroken-

PrinsessaPåErta sa...

Kjempe flott nissejente, beundrer dere som strikker slike - så flink du er :)

2ne sa...

Så herlig nissejente du har - og koselig og ta fram år etter år :-)
Flotte bilder har du også fått til som vanlig. Ønsker deg en fortsatt fin helg. Stooor klem

Elisabeth Solum sa...

Kjempeflott og søt nissejente!
Sånn bilderedigering må du lære meg! Stilig!