lørdag 7. juli 2012

Tutorial: Plastposeholdere



Noen ganger får jeg kommentarer hvor det står noe sånt som: "Å, jeg skulle ønske jeg kunne sy!" Og jeg tenker noe sånt som at jeg skulle ønske at alle som kunne tenke seg å lære å sy kunne få det dyttet som trengs for å komme i gang. 

Dermed kom jeg på at det kanskje kan være fint å legge ut en syveiledning på et prosjekt som passer godt for en nybegynner. Mere drevne kan kanskje også dra nytte av denne, om ikke annet for å se målene jeg bruker. 

Tilbake til selve produktet: Det er et produkt som det ble sydd haugevis av for noen år siden. Det er utrolig praktisk, og moro å ha en eller flere som i tillegg ser bra ut. Det er nemlig den gode, gamle plastposeholderen! (Merkelig, tenkte jeg, på den tiden jeg har blogget (ett og et halvt år) har jeg ikke sett et eneste innlegg om disse. Kanskje mer drevne bloggere kan si noe om det var populært på blogg en gang?)    

Her er selvfølgelig variasjonsmulighetene uendelige, men for enkelhets skyld velger jeg å beskrive nøyaktig hvordan jeg har sydd nettopp disse. Med det samme jeg er i sving så lager jeg to stykker. Det er ikke så mye mere arbeid enn å lage èn fordi jeg allikevel skjærer stoffet i hel bredde, og da passer strimelene godt til nettopp to slike plastposeholdere.


Mål hvor jeg skjærer stoffet i hel bredde:

"Magen":    39 cm eller 15,5 " 
Strimmel 1:  7 cm eller 2,75 "
Strimmel 2: 10 cm eller 3,9 "

Hempe: Strimmel på 5 cm eller 2 ".

Deretter kuttes strimelene i bredden hver på 50 cm (det betyr at du får en liten stoffbit til overs som du ikke trenger til dette prosjektet.) 



Sy strimmel 1, deretter strimmel 2 på hver side av "magen."




Brett hele arbeidet i to og sy en søm langs hele bredden (du har nå en sylinder). Obs: Pass på at strimlene ligger kant i kant (se bildet hvor jeg har nålet sammen i hver side). Dersom du forskyver mye her blir det ikke pent til slutt.



Hempene kan sys når som helst under arbeidets gang. Brett den 5 cm. brede strimmelen i to. Brett inn kantene og sy en lang sammenhengende strimmel. Deretter kuttes denne opp i fire like lengder.



Den øverste og nederste kanten skal nå brettes ned og over sårkantene fra "strimmelsømmen." Jeg nåler fra innsiden, vrenger arbeidet og syr en pen stikning fra forsiden (det går som regel bra med synålene inni, men det gjelder å være litt forsiktig, altså..) På stikningene har jeg sydd med en stinglengde på 3,5, men der er det smak og behag som gjelder.

La det stå igjen en liten åpning hvor du skal tre i strikken til slutt.


Har du linjal på symaskina di? I såfall får du bruk for den nå. Den er faktisk veldig smart nå som løpegangen skal sys ferdig. Innstill linjalen slik at løpegangen blir 2,5 - 3 cm. bred. Sy en stikning rundt hele arbeidet.

Deretter har jeg sydd en stikning på den øverste kanten (se bildet to hakk nedenfor).



Nå skal hempene sys på hver side. Jeg syr dem fast ved å sy noen ganger frem og tilbake med rettsøm.




Nå er det klart for å sette strikk i løpegangene oppe og nede. Tre strikken gjennom løpegangen med en sikkerhetssnål i enden av strikken. Stram til slik at du synes den er passe stram. Sy frem og tilbake over endene på strikken og klipp av.

***


Og når du har gjort dette to ganger har du to nye plastposeholdere!


Og med som arbeidshjelp var, ja nettopp Mattis. Her i velkjent positur like i nærheten av fotoshooten.



Som vanlig vil jeg gjerne ha et lite hint dersom du prøver meg på en av mine syveiledninger. Bare fordi jeg synes det er så moro!

Flere plastposeholdere kan du finne her.

Lykke til.

Hilsen Siri



10 kommentarer:

Misemor sa...

Tusen takk for nyttig syveiledning! Så skjønn medhjelper du har da. Rart den ikke la seg oppå det du skulle fotografere, det gjør katten min! hehe...
Nyt siste rest av helga. Klem =D

Sonja frå Sunnfjord sa...

Fine posar og fin diy du har laga!
Eg sydde faktisk ein slik til meg sjølv i fjor, og blogga om den også:)

Lomme sa...

Veldig fin, og stilig bilde du fikk tatt. Moro at pus er med :) 15 år med blogging! Da er jeg superfersk, har kun blogget i 1,5 år. Skal noe til for å ta deg igjen! :D

Ønsker deg en fin fin søndag! Klemmen

Mona sa...

Har en slik som jeg har fått av min svigerinne. Trenger å byttes ut da den er veldig slitt. Sydde to slike og hadde med på en messe. Tror det var i juni 2009......sjekke på bloggen tror jeg. Takk for titten. De ble kjempeflotte.

Grete sa...

Kjekk "sak" å ha, syveiledningen ser veldig bra ut!

Gudrun sa...

Så söta och samtidigt så praktiska.
Trevlig söndag.
Kram Gudrun

PatchJoana sa...

Ola Siri, obrigada por mostrar coisas lindas no teu blog.
Beijo
Joana

Tilonino sa...

Så flotte de ble. Jeg har sydd slike for lenge siden :) Og faktisk har jeg sydd en for ikke så lenge siden. Det var en dame som ønsket seg en :)
Men de er jo veldig praktiske da :)
tine

Quiltefeen sa...

Kjempefine poseholdere..:)Så supert med veiledning!! Du er snill altså..:) Takk...
Klem, Kristin

Elisabeth Solum sa...

Kjempefine plastposeholdere og flott syveiledning! Takk, den skal jeg prøve meg på snart .. :)
Klem Lisa