fredag 4. februar 2011

Tutorial, syveiledning: Søm av lukkekant og skarpe hjørner



Lukkekanten kan volde bekymring. Det vet jeg av erfaring, men jeg har kommet frem til en metode som fungerer for meg. Håper det kan være til hjelp for noen.
Dette innlegget viser spesifikt lukkekanten på bordskånerne mine, men er overførbart til enhver annen lukkekant på mug-rugs, duker, brikker og ellers alle andre ting du trenger lukkekant på.

Til disse bordskånerne trengs to remser (full stoffbredde) à 5 cm.
Brett remsene dobbelt og stryk.

Legg den mot rettsiden av brikken og sy med sømmonn 0,6 - 0,7 cm. Sy kant i kant med brikken.
Begynn på en langside, ikke i et hjørne, da får du trøbbel.
Hjørnene: Sy ut til det er igjen 0,6 - 0,7 cm. til kanten. Løft opp foten, og dra arbeide litt ut fra foten så du får snudd stoffet. Ikke kutt tråden.
Nå må du være nøyaktig og brette en vinkelrett kant. Sett stoffet på plass igjen under foten og sy videre fra  ca. 0,6 - 0,7 cm fra kanten.

Den lille trådløkka som blir i hjørnet kan fritt leve sitt eget liv. Den passer du på å få inni lukkekanten når du syr med håndsøm til slutt (du ser den på venstre kant på bildet to steg oppover.)

 Jeg syr ikke stoffet over hverandre i skjøten for det da blir for tykt. Jeg bretter kanten ut til hver side, og skrår så mye jeg kan i overkant.  
Nå er kanten rundt ferdig.

Det er klart for å snu arbeidet og sy resten av lukkekanten for hånd. Jeg har gjort mange forsøk på å sy kanten både foran og bak med maskin, men har funnet ut at det er tid og krefter spart på å innfinne meg med at her er det bare håndsøm som duger.





Først klipper jeg av en trekant i hjørnene. NB! IKKE klipp i selve lukkekanten, ikke i trådløkka og ikke klipp i selve sømmen.

Deretter "friserer" jeg litt ved å skråne inn mot hjørnet.


 Her må du jobbe litt for å få laget en fin brett. Sy med noen små sting i bretten på baksiden. Noen ganger trengs det noen sting på forsiden også for at alt skal holdes på plass.
 Det samme må gjøres i skjøten. På denne "demoen" har jeg sydd med lys farge for at det skal vises bedre. Med mørkere farge blir stingene mindre synlig.
Først nå kan du ta stilling til om du vil ha applikasjon eller annen pynt på.
Jeg synes det holdt for denne gang så bordskåneren er klar til bruk.

Ferdig mål: 11 x 11 cm.

- Med og uten pynt. Like inni, men forskjellig lukkekant.
- En hel dunge!
Det blir nok ikke flere bordskånere på meg i denne omgang.Noen av disse finner du igjen i nettbutikken.

Hvis du startet med dette innlegget og har lyst til å se/følge syveiledning for selve bordskånerne fra start til mål så kan du gå til innlegget "syveiledning til bordskånere."

Flere bordskånere finner du her.

3 kommentarer:

2ne sa...

Kjekt med slike beskrivelser på nett for de som trenger råd og god støtte. Syhelg høres veldig koselig ut, har du lyst til å ta deg en tur? Hadde vært kjempekoselig :-)
Du får ha en riktig god helg.

klingeling sa...

Siri, Das ist wunderbar beschrieben, und gleich mit Bildern dokumentiert.
Gut gemacht.
Liebe Grüße Karola

Elisabeth Solum sa...

Fantastisk fin syveiledning! Tror den også er til god hjelp for flere som har sydd en stund, meg blant annet ... :) Mange gode tips her!
Hilsen Lisa