fredag 16. oktober 2020

 

 

 
 
Første gang jeg la ut strikkeoppskrift på nett var så langt som tilbake i 2011 - en gratisoppskrift på pulsvarmere. Nå som høsten kommer kan det kanskje passe å legge ut oppskriften på ny? Jeg lagde oppskriften på gamlemåten, men tusjer og ruteark. Kanskje er det noen der ute som får lyst til å bruke opp restegarnet sitt på et maken par? Oppskriften har blitt delt mange, mange ganger på pinterest. Oppskriften ligger også ute på facebooksiden min Siri og Sara - det er der det skjer om dagen:-) Værsågod, her kommer innlegget omtrent slik det så ut den gang:
 
PULSVANTER: 
 
Jeg liker å komponere og finne på border og mønstre etterhvert som arbeidet skrider frem. Ta for eksempel vrangborden hvor antall runder med gult, grønt, lilla, eller brunt garn gjerne må tas med utgangspunkt i hvor mye garn du har av den enkelte farge o.s.v.
For enkelhetsskyld har jeg oppgitt hvilke farger jeg har brukt til disse pulsvarmerne, men jeg vil oppmuntre og utfordre deg til å bruke de fargene du selv har eller har lyst på.
Jeg oppgir ikke garntype da disse er strikket med forskjellige garntyper, men med samme tykkelse og alt er strikket av 100 % ull.
Garntykkelsen skal passe til pinne nr. 3.
Legg opp 48 masker på pinne nr. 3.
Strikk vrangbord: 2 r. og 2 vr:
3 omg. med brunt
15 omg med off-white. Avslutt med 1 omg rettstrikk med off-white før du begynner på mønsteret: På slutten av denne omgangen legges det opp en ekstra maske = 49 m. totalt (denne masken danner utgangspunkt for kile til tommelen.)
Strikk så mønsterborden. Mens du strikker mønsteret gjør følgende: Øk 1 m på hver side av maske nr. 49 hver 3. omg til du totalt har økt 13 m. Disse maskene utgjør kile til tommelen. Strikk kilen i bunnfargen (når spranget mellom fargene blir 5 m. eller mer så bør trådene tvinnes slik at det ikke blir en lang løkke bak.)
Sett nå disse 13 maskene over på en hjelpetråd mens du fortsetter å strikke mønsteret.
Strikk mønsteret etter angivelsen øverst på mønsterarket.
Når du har strikket mønsteret ferdig:
Skift til brunt og strikk:
1 omg rett.
2 r og 2 vr i 3 omg.
Fell av.
 
Plukk deretter opp de 13 maskene til tommel. Strikk 2 omg rettstrikk før du feller av.
Nå har du ganske mange løse tråder som skal festes, men ta det bare helt rolig. Du er jo snart ferdig!

 

 

 Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til!

Ingen kommentarer: