torsdag 9. juni 2016

Uglepute, hagearbeid og nylonstrømpetrikset



En ny uglepute har sett dagens lys. Det ble en del av dåpsgaven til "det nye barnebarnet," Isabell. Ikke så mange forskjellige farger til meg å være. Puta ble god og myk og godt motatt! 



Detta har jeg venta på så lenge... En vakker dag (ja, det var en vakker dag), kom Ingrid og lurte på om ikke vi kunne plante sammen. Hun har nemlig lyst på å få det fint på verandaen sin. Og siden jeg som sagt har venta på detta så lenge, så var jeg umiddelbart klar for oppdraget. Det passet det jo fint at det var planteloppemarked rett oppi gata så vi startet med starte med hagelagets årlige planteloppemarked. Der bugnet det av spennende vekster, og vi kunne bare rusle fra markedet og hundreogfemti meter ned gata med blomstene vi kjøpte for en billig penge.  


Mor tegner og forklarer.. Ja, jeg vet det kan bli i meste laget, men jeg har så mye jeg skal ha sagt (på kortest mulig tid..). 


Store krukker er spesielt lurt for nybegynnere. Det er lett å glemme å vanne, og store krukker tørker ikke så lett ut.


Det er mye morsommere når man gjør ting sammen.

Her kommer nylonstrømpetrikset. Jeg har beskrevet det på bloggen tidligere, men jeg gjentar det nå: Fyll opp en gammel nylonstrømpe med lecastener. Knyt den sammen og legg den i bunnen av krukka som drenering. Dette medfører at ikke jord kommer til og tetter dreneringen. Når du skal tømme krukka er det bare å ta ut nylonstrømpen og du kan bruke den om igjen til neste år. Tips: For å fylle i strømpen kan det være lurt å feste en tom dorull i åpningen. Dermed blir det lett å fylle på med leca.  


Stolt mor, mens datteren jobber..
Resultatet av Ingrids blomster så langt: Prydtobakken vokser og gror. Det samme med pelargonien. Blodbegeret er død. Resten som jeg ikke husker navnet på, vokser så det knaker, og Ingrid, ja, hun vanner hver eneste dag:-)



Avleggeren av pelargoniumen fra i fjor vokser...


Ha en fin uke ute og inne! 
Hilsen Siri

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så flinke dere er:)) Godt med tips og råd fra mamma. Kjempefin uglepute :)

bentetove sa...

Herlig uglepute! Og flott tips :)

Janne i Fagerlia sa...

Så koselig å jobbe sammen om hageprosjektene. Tusen takk for strømpetipset. Det tar jeg med meg videre.
Flott ugle!

RandiT sa...

Så koselig dag dere har hatt da :)