søndag 10. november 2013

Noe så godt! - Og noe så sunt! - Og litt om det som kommer..



Ikke vet jeg hvem denne "Mimmi" er, men èn ting skal hun ha: Hun kan lage knekkebrød! Og oppskriften deler hun også raust med den som vil ha.

Jeg er en av mange som har prøvd, og kan varmt anbefale disse sprø, sunne, veldig gode knekkebrødene (forutsatt at de får litt smør og en skive med brunost på toppen).

Mimmis knekkebrød

3,5 dl sammalt rug
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl valnøtter
1 st salt
Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.
1 ts honning
7 dl vann
Bland en teskje honning ut i vannet og hell oppi sammen med resten av blandingen. Bland godt.
Ta deigen og fordel den utover to stekebrett slik at de fyller hele brettet. Sett i ovnen 180 grader i ca. 10 minutter. Skjær de to store knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelse, med en pizzaskjærer e.l.
Sett tilbake i ovnen og stek i 30 minutter.
Legg knekkebrødene på rist og sett i ovnen med døren litt åpen i ca 15 min. Da får du harde, sprø knekkebrød.

Min kommentar: Det går fint an å bake knekkebrødene uten at du har absolutt alt som skal til. Honning og valnøtter er eksempler på ingredienser jeg har klart meg uten. Rett og slett fordi jeg ikke har hatt det i hus. Knekkebrødene ble uansett vellykkede.


Hvis noen skulle lure på hvor det fine keramikkservicet kommer fra så er det Lysgård Keramikk på Røros som lager disse og mye annet fint!



Og siden jeg er i det sunne hjørnet: Hjemmebakt brød smaker også fantastisk godt! Noen oppskrift har jeg ikke for jeg tar det jeg har. Har du for eksempel prøvd å mose potetene som ble igjen etter middagen fra i går og putte dem i brøddeigen? Det gir saftige, fine brød. Det samme gjelder forskjellige nøtter. Har jeg peanøtter hakker jeg dem litt og putter dem i deigen også. Det smaker kjempegodt!

Bildet over gir et gjensyn med en liten, unnselig heklebrikke og et av bakstekledene jeg har vist tidligere. Hyppig i bruk til baking eller som brikke i brødkurven.

 Her er en smakebit på noe jeg har på gang..

Jeg bruker veldig ofte å skjære opp strimler som er 5 cm. brede. Bredden passer godt til lukkekanter og hemper, og ofte bruker jeg akkurat den bredden til forskjellige quilteblokker. Det som blir til overs samles i en egen kurv. Her om dagen plukket jeg frem kurven og sorterte fant frem stoffer og farger som passer sammen. Disse har jeg forskjellige planer med.




 Artig å se hva det kan bli av å bruke det en har.   

Ha en fortsatt fin søndagskveld!

Hilsen Siri 

6 kommentarer:

Sonja frå Sunnfjord sa...

Heimebakt er godt:) Denne knekkebrødoppskrifta liknar på mi.
Blir kjekt å sjå kva du har tenkt å lage av stoffstrimlane dine.

AgueroSandra sa...

Hola fantásticas!!! las galletas ya me llevo la receta gracias y seguro que son una delicia muy bueno ♥ besos.

bentetove sa...

Nam, de knekkebrødene så gode ut! Nå har jeg tittet nedover siden og sett på alt det fine du lager, fra kjempesjarmerende ugleputer og babyteppe. Det er alltid en fornøyelse å "besøke" deg:)) ha en fin uke!

Klarafina sa...

Her var det mye godt både for magen og øyet :)

STEINKJERRINGA sa...

Nå fikk jeg den inspirasjonen jeg trengte for å lage knekkebrød. De så utrolig gode ut. Mangler visst rug, tror jeg.

Elisabeth Solum sa...

Så fristende ut de knekkebrødene! :) De har jeg lyst til å smake hos deg en dag. :D Lurt med de stoffstrimlene!