søndag 13. februar 2011

Det var jo superenkelt


- å sy bokomslag.

Jeg har lenge hatt lyst til å sy boksomslag, men syntes det så så vanskelig ut.

Det var det altså IKKE.

Boka er alt i flittig bruk. Til notater av alle slag. Mest saker og ting som har med bloggen å gjøre..




Slik gjorde jeg det:

Jeg quiltet et stykke som til sammen er 3 cm. bredere enn boka når den var lukket (d.v.s. 1,5 cm. på hver side). Mål da rundt hele boka, som når du legger på bokbind (fra ytterkant til ytterkant). Og 3 cm.høyere enn selve boka. OBS! Hvor mye du legger til er noe avhengig av hvor stort sømrom du bruker. Jeg bruker ganske lite sømrom på lukkekantene, 4 mm. Da holder det med 1,5 cm. ekstra bredde og høyde.
Legg heller til litt ekstra og skjær til da du er klar for å sy på lukkekanten.


(Detaljer: Både maskinsøm og håndsøm)

Til lommene brettet jeg et tynt tøystykke dobbelt.
Høyde: Samme som quiltestykket.
Bredde: Samme som for boka minus 4 cm. (men skjær altså så du får dobbelt bredde).
Jeg sydde en pyntesøm i bretten (se bildet).

Jeg la qiltestykket og lommene på plass og sydde en lukkekant rundt hele omslaget. (Hvis du vil ha nærmere forklaring på lukkekanten kan du se på innlegget "syveiledning, sytips" under "lukkekant og skarpe hjørner").
Bredde på remsen til lukkekant: 5 cm.

Og helt til slutt tar det ca. fem sekunder å tre boka inn i bokomslaget. ..
Får du lyst til å prøve deg så lykke til!

3 kommentarer:

Elisabeth Solum sa...

Superflott bokomslag i delikate farger! Ja, nå så det enkelt ut. Dette gleder jeg meg til å sy! Klem

Unknown sa...

Hei hei. Du kan tro jeg har STREVD med å få til dette. Prøvde meg for noen år siden og endte opp med mange forskjellige "patenter". (Pent sagt) Men her var fremgangsmåten så enkel og grei. I julekalenderen jeg ga til min søster og venninne laget jeg to små notatbok- varianter med lukkeklaff og trykk-knapp. Får skikkelig lyst til å lage blogg selv nå kjenner jeg. SUPERT!!

weidemama sa...

Hei Siri,
en slik bok cover er noe bra, er han god gehandarbeitet og vattert med fantasi, en god omfattende guide fra deg!

Beste hilsen fra Wilma, som elsker Kuhstoffe