søndag 26. oktober 2014

Høst er strikketid - nye selvkomponerte sokker



Da jeg kom hjem til mine barndomstrakter kom jeg over dette artige innslaget. Det minner meg om at jeg kommer fra et distrikt med sterke håndarbeidstradisjoner hvor garn og strikkepinner alltid har vært et vanlig innslag i hverdagen - selv i perioder hvor strikking ikke var så i tiden som det er nå.  

Jeg kan til og med huske min kusine Aud gå i skogen og strikke. Garnnøstet hang i en krok som var festet til beltet. Hun strikket på en alldeles nydelig gul genser som jeg senere arvet (da synes jeg ikke at den var så fin lenger..) Jeg synes det så moro ut, men lita som jeg var gikk det enda litt tid før jeg klarte å knekke strikkekoden. 

Jeg er ikke helt sikker, men lurer på om det er Bondekvinnelaget eller Husflidslaget på Tolga som har sørget for at bjørka ikke skal bli stående å hutre og fryse i vinter. 



Hos meg har, som vanlig, strikkepinnene gått varme i høstmørket. 

Her er et par strikkesokker, som så å si alltid; De eneste av sitt slag. Jeg komponerer mønster etterhvert som arbeidet skrider fram. 



Strikket med dobbelt garn skulle de bli gode og varme. 

De er til salgs i nettbutikken.

Resten av de selvkomponerte sokkene jeg har strikket finner du her


Til og med trafikkskiltet har fått isolering..

Med dette ønsker jeg dere alle en god søndag. 

Hilsen Siri

5 kommentarer:

Lilla dør sa...

Så fine sokka. Artig strikka pynt på trea :)

Lavendelhaus sa...

Toll, das macht den Herbst noch bunter.
Ich wünsche Dir einen schönen Abend.
Liebe Grüße
Bianca

Elisabeth Solum sa...

Fine, fargerike trær og flotte sokker!
Ha en god søndag, du også! :)
Klem Lisa

Sylke Feldhusen sa...

Sokkene dine er alltid så fine!!

Elisabeth sa...

Så fine sokker :))